Vervanging twee viaducten A15 “Witte Brug Papendrecht”

SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC
SONY DSC

Project van I’M architecten

“De projecten “Natuurbrug Laarderhoogt” en “Witte brug Papendrecht” zijn allebei genomineerd voor de Projectpluim. “Het project “Natuurbrug Laarderhoogt” heeft de Projectpluim 2016 gewonnen! Dit is een prijs van Rijkswaterstaat voor projecten die op uitstekende wijze Ruimtelijke Kwaliteit & Vormgeving (RK&V) hebben verankerd. Andere genomineerden in deze categorie waren Radartoren Neeltje Jans (ZD) en NSL scherm A2 Leidsche Rijn (MN).” 

Video: Witte Brug Papendrecht

De nieuwe brug ontleent zijn beeldtaal sterk aan de gestalte van de oorspronkelijke boogbrug. Echter door verfijning in de vormgeving is de brug licht, slank, en meer van deze tijd geworden. Verjonging van de brugrand. Het feit dat de boog vormen onderaan breder zijn dan boven. De trekstangen tussen boog en dek schuin in een waaier vorm zijn gepositioneerd, zijn allemaal beeldbepalende aspecten die deze verfijning bewerkstelligen en de gestalte een meer dynamisch karakter geven.

Het profiel van de bogen is een soort versmelting tussen een H- en een koker-profiel. Dat wil zeggen de verticaal georiënteerde zijwanden van het profiel steken iets voorbij de horizontale bodem en deksel van het profiel. Dit maakt de vormgeving scherp. Tevens zal dit bijdragen aan een mooiere veroudering. Het werkt als een soort ‘goot’ waardoor er minder vuil strepen in het aanzicht van de bogen zullen ontstaan. Beide brugbogen zullen middels een kruisvormige tussensteun met elkaar verbonden worden. Gezien de afstand tussen beide bogen is deze koppeling niet alleen technisch maar ook esthetisch van belang.

“Wilhelminaviaduct”

De nieuwe viaduct is ingetogen, sober en doelmatig vormgegeven. Verjonging van de brug rand en het als één gestalte vormgegeven tussensteunpunt zijn beeldbepalende aspecten die subtiel verfijning bewerkstelligen. Het viaduct gaat niet haaks over de snelweg maar met een kleine verdraaiing. Als gevolg hiervan staat het tussensteunpunt niet haaks onder de brug. Deze verdraaiing is als uitgangspunt gekozen voor het definiëren van de beëindigingen en de opening van dit tussensteunpunt. Deze, als het ware gesneden vlakken, oriënteren zich namelijk parallel aan de brug. Daardoor ontstaat er een logische ontmoeting tussen de kopzijden van het tussensteunpunt en de onderzijde van de brug.

SHARE