Grift Tunnel - ArchitectenLab
Taking too long? Close loading screen.

Grift Tunnel

Alle Lab_Resultaten

Laboranten

Grift Tunnel

Door de aanpassing van twee gelijkvloerse spoorkruisingen naar een ongelijkvloerse kruising langs het spoortraject Arnhem-Elst worden verkeersstromen gescheiden en zal de doorstroming en veiligheid langs het spoortraject aanzienlijk verbeteren. #GoedFunctioneren Voor de aannemerscombinatie ‘Mobilis en Hegeman Bouw en Infra’ hebben wij de architectonische vormgeving verzorgt om de ambities en technische uitvoering integraal te borgen en conceptueel verder te tillen. 

De onderdoorgang heeft een S-vormige beweging omdat de kruising met het spoor diagonaal is. Om de openheid te versterken kantelen twee van de vier keerwanden naar buiten. De onder- en bovenwereld onderscheiden zich door materialisering en detaillering. 

De naam Grift Tunnel verwijst naar het kanaal tussen Arnhem en Nijmegen. In het verleden liep het kanaal ‘de Grift’ op deze plek. Wij hebben het logo ontwikkeld met golven die verwijzing naar het oude kanaal.

Het bemiddelen tussen de soms tegengestelde belangen van vormgeving en techniek was onze belangrijkste toegevoegde waarde in deze ‘Design & Build’ opgave. Het esthetische beeld uit het beeldkwaliteitsplan en de wens van aannemerscombinatie omtrent enkele technische optimalisaties hebben wij allebei met slimme ontwerp aanpassingen weten door te voeren. #BouwWatKlopt  Daarmee is de realisatie efficiënter geworden én is de vormgeving verbeterd middels het esthetische bijsturen van de details. Het kritische borgen van de vormgeving en het maken van de daarbij behorende onderbouwing en visualisatie heeft met één bezoek de welstand overtuigd, waardoor de realisatieplanning geen gevaar liep.

Over dit Lab_Resultaat

Opdrachtgever:

Aannemerscombinatie: Hegeman Bouw en Infra en Mobilis B.V.

Omvang:

-

Type_Project:

Key_Partners:

Hegeman Bouw en Infra
Mobilis
ProRail
Gemeente Overbetuwe

Fotograaf:

Chantal van den Berg

Download volledig rapport

Andere Lab_Resultaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

3 × 5 =