Taking too long? Close loading screen.

Traverse Dieren

Alle Lab_resultaten

Laboranten

Traverse Dieren

Het verkeer in en rond Dieren liep vroeger regelmatig vast. Traverse Dieren heeft een betere doorstroming en een veilige stationsomgeving gerealiseerd. #ZinnigZijn  Het gebied rond de N348 door Dieren heeft een enorme transformatie ondergaan door een complete reorganisatie van de wegenstructuur. #GoedFunctioneren De “Parklaan” kenmerken van het Hof te Dieren zijn als ruimtelijke kwaliteit gebruikt bij de stedelijke traverse: ’ruim van opzet met ‘gras-bomen-concept’ en ruimte voor verschillende verkeers-, verblijfs- en verbindingsfuncties. Door deels te ondertunnelen is de impact van de N348 op de omgeving aanzienlijk teruggedrongen. #GezondBlijven  Het daarbovenop gelegen Stationsplein is hét knooppunt geworden in de Dierense samenleving. #ThuisVoelen

In een ‘Design & Build’ opgave was Rudo Cleveringa de landschapsarchitect en heeft het Architecten_Lab de vormgeving van de civiele kunstwerken gedaan in opdracht van de “Combinatie Traverse Dieren”.

Dit kunstwerk bestaat uit een ondertunneling van de N348 in het centrum van het plangebied in Dieren. Er is een open tunnel gerealiseerd die alleen ter plaatse van de Harderwijkerweg, het stationsplein en de Wilhelminaweg dicht zijn uitgevoerd om daarmee de ongelijkvloerse kruising mogelijk te maken. Aan de zuidzijde, in de oksel tussen het plein en de tunnelbak, is de verdiepte fietsenstalling gesitueerd. 

De rand van de open tunnelbak is autonoom en een robuust object in de Parklaan. De rand is vormgegeven als een eenduidig gebaar en fungeert tevens als valbeveiliging van de tunnelbak. Aan de buitenzijde is een abstract gras-motief dat als verdiept reliëf in het beton is opgenomen. Deze textuur is beeldbepalend en zal met name bij de waarneming van dichtbij een meer verfijnd karakter aan dit autonoom object geven. Gras motief is gekozen omdat dit fraai aansluit bij het grazige maaiveld waarop het aansluit. De afdekrand is niet scherp maar wel wel zo afgeschuind waardoor er geen lege frisdrank blikjes o.i.d. op de rand kunnen worden neergezet. 

Op de plekken waar het maaiveld over de tunnelbak kruist is een afwijkende balustrade toegepast. Deze bestaat uit een staande houten lamellen structuur. Deze lamellen zijn parallel aan de as van de tunnel georiënteerd waardoor er vanuit de tunnelbak een optimale doorkijk ontstaat. Strepen aan de onderzijde van het dek versterken de lamellenstructuur. Om geluidsreductie van het wegverkeer te bewerkstelligen zijn de wanden van de tunnelbak met een geluidsabsorberend houtvezelbeton met verticale cannelures bekleed.

Over dit Lab_Resultaat

Opdrachtgever:

“Combinatie Traverse Dieren” (Besix, Hegeman, Mourik)

Omvang:

4 kunstwerken, paviljoen, verdiepte fietsenstalling

Type_Project:

Key_Partners:

Rudo Cleveringa
Besix
Mourik
Provincie Gelderland
Gemeente Rheden
HOUTMAN + SANDER

Download volledig rapport

Andere Lab_Resultaten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

20 − vier =